גורמי אי הוודאות שיטה נפוצה הינה הגדרת מסה של זרימת דלק. למרות זאת, מדידות ישירות של זרימת המסה מאוד אינה מדויקות. סדרה של קשיים להשפעה על הפרמטרים וכן סוג הדלק שמשתמשים בו יוצרים אי ודאות חזקה. למעשה, זרימת המסה של הדלק מבוססת ישירות ע”י קביעה מוקדמת של ערכי כיול ותוכנות סימולציה. שיטה נוספת לקביעת כוח ההינע הנה להקליט את המומנט בציר הרכבת שבין הינע לבין גנראטור. דבר זה מאפשר לחשב את פלט ההינע התלוי במהירות. על מנת לבצע זאת, ניתן לקבוע את סיבוב גל ההינע, אשר נוצר ע”י מומנט ההינע. למטרה זו ישנה סדרה של שיטות זמינות. למרות זאת, יש לכולן דבר אחד משותף: הן אינן קובעות את המומנט באופן ישיר. לחילופין, הקביעה נעשית בעקיפין ע”י פרמטר השייך למומנט וחישוב עקבי. הפרמטרים הנלקחים בחשבון בחישוב הזה (למשל חומר, ציר הגיאומטריה) כפופים ליכולת דיוק אשר מובילה, בסופו של דבר, לאי וודאות גדולה יחסית בפרמטר המומנט. פשרה טובה ניתן למצוא פשרה טובה במדידת סיבוב גל ההינע ע”י לחץ על המשטח. למטרה זו מותקנים מדי עיבור על גבי הגל, אשר מחוברים לתוך גשר מדידה. ספק גשר המדידה וסיגנל המדידה מועברים במגע ע”י מערכת טלמטריה מהסטטור אל גל הסיבוב ולהיפך. השיטה הזו מספקת ערכי מדידה מאוד מדויקים ללחץ, התלויים באיכות האפליקציה והמרכיבים שמשתמשים בהם. למרות זאת, ערך המומנט המחושב כתוצאה מכך אינו ודאי ב-3% עד 5% בקירוב. הסיבה לכך: דיוק במדידת הפרמטרים המוזכרים לעיל אשר נלקחים כאן בחשבון. לשיטה יש סדרה של יתרונות. למשל, ניתן להשביח את המערכות הקיימות בכל זמן עם המערכת הזו. אבל, אי הוודאות בר ההשגה לפרמטר המומנט כבר אינו מספיק עבור מערכת הדרישות הנהוגות במפעלים חדשים. אף על פי כן אי הוודאות של השיטה הנ”ל יכולה להשתפר באמצעות כיול גל ההינע או חלקים ממנו עבור פרמטר המומנט. החלק המכויל מועמס בקצב עולה במכונת הכיול במומנטים מוגדרים, אז נמדדים ומתועדים סיגנלים של הפלט המתאימים, ניתן ליישם את הכיול באתר אך אז זה יתבצע בכפוף לקשיים הטבועים באפליקצית העמסה המסובכת והיקרה והתנאים המקומיים, לעומת זאת כיול במעבדת כיול מספק תנאים אופטימאליים ודיוק גבוה, הדבר יקר ובנסיבות מסוימות יש צורך בשימוש בחלקים שונים להעמסה עבור התקנת הרכיב לכיול במכונת הכיול. בנוסף, במקרים מסוימים לא ניתן למצוא מכונת כיול מתאימה וזמינה הודות למימדי הרכיב לכיול או המומנט המקסימלי. ניתן למדוד מומנט בקלות ובמדויק ניתן להימנע מהקשיים המוזכרים לעיל יחסית בקלות, אם לוקחים בחשבון את מדידות המומנט בשרשרת ההינע בזמן התכנון במפעל. כל אשר צריך הוא רכיב שניתן להרכיבו באופן ישיר בתוך שרשרת ההינע, אשר יסתובב עם השרשרת, או אפילו ישתלט על פונקציות השרשרת. רכיב זה כבר יהיה מכויל לפי דרישות המומנט ועבר הסמכה כראוי. ניתן להתקינו, להסירו, להחליפו ולכייל אותו שוב בקלות. בהסתמך על סוג מערכת הטלמטריה, מתמר המומנט מספק סיגנל מומנט דינאמי באיכות גבוהה עד רוחב פס של 6 קילו הרץ. עקב כך ישנם יתרונות רבים עבור הפעלת תחנות כוח: • (ניטור) מדידות יעילות מדויקות בזמן קבוע. • אנליזת צריכת דלק ואופטימיזציה. • אנליזת רעידות סיבוב אפשרית ללא חיישנים נוספים. • איתור שינויים במאפייני סיבוב מומנט. - > מסקנות לתיקונים או שינוי מרווחי השירות. • עיכוב הפצת סיגנל קצר - > ויסות מהיר והגבלה בזמן של עומס יתר. • ניטור קל. • כיול חוזר קל, כולל תעודת כיול. • הסמכת ATEX לשימוש באווירה נפוצה פוטנציאלית. • הסמכת ABS או הסמכה אחרת מקבילה לשימוש באוניות. • הרכבה ותחזוקה חופשית.
חברת HBM, היא היצרנית הגדולה ביותר בעולם של מתמרי מומנט למדידות מומנט, בעלת ניסיון של עשרות שנים בתחום. אפילו לאחר שימוש מתמשך, איכות המוצרים הגבוהה מבטיחה דיוק גבוה של מדידות מומנט לשנים רבות.
*באדיבות חברת אלינה טכנולוגיות בע”מ
|