לוח מודעות

פורומים

תערוכות ואירועים

מועדון לקוחות

קורסים

מדריכים/קטלוגים
 
 כתבות |  אתרים מומלצים |  תערוכות ואירועים |  קטלוג מוצרים |  קורסים | רישום חברות
מערכת משבת מנוע – אימובילייזר


אחת המערכות הראשונות שנועדו למנוע את גניבת הרכב הינה מערכת משבת מנוע – אימובילייזר , שתפקידה לזהות אם מבוצע ניסיון התנעת מנוע עם יחידת בקרה המפתח המקורי או אפילו אם בוצע ניסיון פריצה וגניבת הרכב ע"י התקנת שאינה מקודדת ע"י היצרן  ( התקנת יחידת בקרה פרוצה ).


יש לציין כי ניסיון מניעת פריצת הרכב מתחיל כבר במערכת נעילת דלתות ע"י נעילת  SAFE , שנועדה למנוע שבירת שמשת צד ופתיחת הרכב מבפנים .


בשלב השני במידה שהגנב כבר בתוך הרכב , היצרנים נתנו מענה למניעת התנעת הרכב במידה שבוצע ניסיון שלא עם המפתח המקורי או ע"י התקנת יחידת בקרה לא תואמת.


יבואנים רבים החלו לשכלל הגנה זו ע"י התקנת מערכות איתור ומיגון שתפקידן למנוע גניבת הרכב , ואם כבר בוצעה גניבת הרכב ניתן יהיה לאתר ולעקוב אחר ניסיון ההימלטות , תוך כוונה לאתר את הרכב בעוד מועד.


מספר יבואני רכב עובדים בשיתוף פעולה עם מתקינים מקומיים בנוגע להתקנות מערכות מיגון ואיתור , כאלה שיספקו את הנדרש אך לא יפגעו במערכות הרכב המקוריות .


מערכות המאושרות ע"י חברות הביטוח ומקובלות ע"י יבואני הרכב כמערכות תקינות


מכלולי הפעלת מערכת אימובילייזר


 


מערכת אימובילייזר מתפקדת בהתאם לנתונים ולהעברת תקשורת מידע בין ארבעה  רכיבים עיקריים :


-         יחידת בקרת אימובילייזר – יחידה המותקנת בתוך לוח מחוונים .


-         מתג התנעה עם סליל קורא .


-         יחידת בקרת מנוע .


יחידת בקרת תקשורת – האמונה על העברת נתון תקשורת בין יחידת בקרת מנוע ליחידת בקרת לוח מחוונים


העברת נתון אישור התנעה מתבצע ע"י תקשורת בין יחידת הבקרה שתוארו לעיל . באופן כללי ניתן לציין כי בעת התנעת הרכב מועבר נתון מהמפתח דרך הסליל הקורא לעבר יחידת בקרת מנוע ויחידת בקרת לוח מחוונים .


היחידות הללו מנתחות קוד זה ובודקות האם הקוד תואם  את הקוד שאמור להיות .


במידה שהקוד זהה – מתבעת התנעת מנוע , אולם אם הקוד שונה , המנוע יניע אך יכבה לאחר כשתי שניות .


 


פירוט מכלולי המערכת


 


מפתח התנעה


המפתח הינו מקורי או מוזמן מהיצרן וקוד  בהתאם . בתוך המפתח ישנו משדר המשמש כיחידת קריאה ושליחת נתון , וממוקם בתוך כיסוי הפלסטיק של המפתח .


בתוך המשדר קיים קוד קבוע וקוד העברת מידע לשאר יחידת הבקרה  כאשר הקוד הזה קבוע (המאפיין תפקוד האימובילייזר ) ונקבע ע"י המפעל , כך לדוגמא מפתח של פולקסווגן לא יכול להתניע רכב של סקודה ולהיפך  .


במידה שיש צורך בהחלפת מפתח או בשכפול מפתח נוסף , יש להזמינו עפ"י שלדת הרכב מהיצרן ולאחר מכן לקודד אותו בהתאם


סליל קורא


סליל קורא ממוקם בתוך מכלול מתג התנעה ותפקידו לגרום להעברת נתון הקוד מהמפתח לעבר יחידת בקרת האימובילייזר .


כאשר פותחים מתג הצתה , הסליל מקבל מתח מיחידת בקרת לוח מחוונים ויוצר קווי שטף מגנטיים המהווים מקור אנרגיה למשדר בתוך המפתח .


פעולה זו גורמת להעברת נתון המידע ( הקוד  ) מהמשדר שבתוך המפתח לעבר יחידת בקרת לוח מחוונים


יחידת בקרת לוח מחוונים


יחידת בקרת האימובילייזר ממוקמת בתוך יחידת בקרת לוח מחוונים , יחידת הבקרה מאגדת בתוכה את הקוד הסודי ותפקידה לבצע בדיקה והתאמה עם הקוד המתקבל מהמפתח ( המשדר בתוך המפתח ), ועם הקוד הקיים ( שאמור להיות זהה ) בתוך יחידת בקרת מנוע .


במידה שהקוד המתקבל מהמפתח ומיחידת בקרת מנוע זהה לקיים ביחידת בקרת האימובילייזר , תוכל להתבצע התנעת מנוע .


אולם במידה שהקוד לא תואם את הקיים ( הקוד המתקבל מהמפתח או מיחידת בקרת מנוע ) המנוע יכבה וההתנעה לא תתאפשר


יחידת בקרת מנוע 


יחידת בקרת מנוע מעבירה נתון של הקוד הקיים אצלה ליחידת בקרת האימובילייזר בעזרת תקשורת העברת נתונים בין יחידות בקרה CAN BUS, כאשר הנתון מועבר ראשית ליחידת בקרת תקשורת  ( Gateway ) ומשם ליחידת בקרת האימובילייזר שבתוך לוח המחוונים


התקנות ברכב


כפי שהוסבר , ביצוע התנעת מנוע הינו התוצר הסופי , בכל תהליך התנעת מנוע מועברים נתונים מידע ותקשורת הכוללים העברת קוד סודי בין המפתח  (המשדר בתוכו ) לעבר סליל קורא , וליחידת בקרת האימובילייזר , כאשר העברת נתון נוסף מתבצעת בין יחידת בקרת מנוע ליחידת בקרת האימובילייזר .


כל הפרעה ולו הקטנה ביותר בקווי תקשורת אלו עלול לגרום להעברת נתון שגוי שיתפרש ע"י יחידת בקרת האימובילייזר כניסיון התנעה עם מפתח לא מתאים , כך שבסופו של דבר המנוע יכבה .


אפילו אם בוצע ניסיון התנעה עם המפתח המקורי וכל המכלולים שאמורים על ביצוע ההתנעה תקינים – במידה שתהיה הפרעה בקו התקשורת , ע"י התקנה לא נאותה , התנעת המנוע תיכשל .


יבואני הרכב עובדים בשיתוף פעולה עם מתקינים רבים האחראים על התקנת אבזור נילווה לרכב כאשר כל התקנה מגובה בתיק מוצר , בדיקה ואפיון תקינות האמור , ע"מ למנוע מצב שההתקנה תגרום לנזק לחיווט המקורי או תפגע בתפקוד יחידות הבקרה ברכב .


 


לקוחות רבים אינם נאותים לבצע התקנה בהתאם ובליווי נציגי היבואן ומבצעים התקנה ע"י מתקינים שאינם ערים למערכות המקוריות ברכב , ועלולים לגרום לכשל בתפקוד יחידות הבקרה ברכב .


לעיתים הכשל עלול להיות ברמת התנעת מנוע כושלת , אך במקרים רבים אחרים התקנה זו עלולה לגרום לכשל בחיווט מקורי או באחת מיחידת הבקרה ברכב .


החלפת מכלולים במערכת משבת מנוע


במידה שיש צורך בהחלפת מכלולים שחלקם אמונים על פעולת משבת מנוע : יחידת בקרת מנוע , יחידת בקרת לוח מחוונים או במידה שיש צורך בהזמנת מפתח נוסף , יש לבצע את התהליך עפ"י הוראות יצרן ברורות בנושא .


ראשית , חובה להזמין את הרכיבים עפ"י הוראות יצרן בתהליך מובנה בהתאם למספר שלדה של הרכב .


בקבלת אותו מכלול ( שבמצב זה " אינו יודע " לתקשר עם הרכב ) יש צורך בביצוע תהליך התאמה וקידוד , כלומר העברת קוד הפעלה ואפיון  כלל יחידות הבקרה ברכב כי הותקנה יחידה חדשה :


-         תהליך החלפת יחידת בקרה חדשה .


-         התאמה ותקשורת עם שאר יחידת הבקרה ברכב .


-         במקרה של החלפת אחד מרכיבי משבת מנוע , יש צורך בפעולת קידוד והתאמה לאימובילייזר ( החלפת יחידת בקרת מנוע ) , כולל קידוד מפתחות .


במידה שהוחלפו שניים מתוך שלושת המכלולים ( יחידת בקרת מנוע , יחידת בקרת אימובילייזר , סט מפתחות ) יש צורך בתהליך הנקרא קידוד זהות חדשה.


מיותר לציין שכל תהליכי החלפה חייבים להיות בשימוש עם מכשירי האבחון הייעודיים הקיימים במוסכי הרשת , היות וחלק מתהליכים אלו מחייב תקשורת נתונים מול היצרן


 


 

לפרטים נוספים

הדפסה   שלח לחבר

Copyright © 2002 ComLine LTD. All rights reserved.