יישום המצלמות ברכב כולל פונקציית חדשה שמשתמשת באיחוד המידע של חיישנים לזיהוי ועיבוד של נתונים אובייקטים.
מערכתADAS משלבת כמויות גדולות של נתונים בעזרת תוכנות שונות של זיהוי תמונות, חיישני אולטרהסאונד, לידר ורדאר. טכנולוגיה זו יכולה להגיב פיזית מהר יותר מכפי שנהג אנושי יכול היה אי פעם לפעול . הוא יכול לנתח הזרמת מידע מהווידאו בזמן אמת, לזהות מה הסרטון מציג ולקבוע כיצד להגיב.
מערכות ADAS, שנוצרו כדי להבטיח בטיחות ונוחות נהיגה, נמצאות יותר ויותר ברכב מהדור האחרון.
בקרת שיוט אדפטיביתACC
בקרת שיוט אדפטיבית (ACC) מסייעת במיוחד בכביש המהיר, שבו נהגים מתקשים לעקוב אחר מהירותם ומכוניות אחרות לאורך זמן. בקרת שיוט מתקדמת יכולה להאיץ, להאט ולפעמים לעצור את הרכב באופן אוטומטי, בהתאם לפעולות אובייקטים אחרים בסביבה הקרובה של הרכב.
אור גבוה ללא סנוור
קרן אור גבוהה ופיקסל ללא סנוור משתמשת בחיישנים להתאמה לחשיכה ולסביבת הרכב בלי להפריע לתנועה המתקרבת. יישום פנס חדש זה מזהה את האורות של כלי רכב אחרים ומנתב את אורות הרכב כדי למנוע ממשתמשי כביש אחרים להסתנוור באופן זמני.
בקרת אור אדפטיבית
בקרת אור אדפטיבית מתאימה את פנסי הרכב לתנאי תאורה חיצוניים. היא משנה את העוצמה של האור, את הכיוון והסיבוב של הפנסים הקדמיים בהתאם לסביבת הרכב והחושך.
חנייה אוטומטית
חנייה אוטומטית מסייעת ליידע את הנהגים על נקודות ראייה מתות כך שידעו מתי לסובב את ההגה ולעצור. לרכבים המצוידים במצלמות אחוריות יש מבט טוב יותר על סביבתם ממראות צד המסורתיות. מערכות מסוימות אף יכולות להשלים חנייה באופן אוטומטי ללא עזרת הנהג על ידי שילוב קלט של מספר חיישנים.
שירות חנייה אוטונומי
שירות חנייה אוטונומי הוא טכנולוגיה חדשה הפועלת באמצעות רשתות חיישן רכב, תקשורת רשת 5G, עם שירותי ענן המנהלים כלי רכב אוטונומיים באזורי חנייה. חיישני הרכב מספקים לרכב מידע על המקום אליו הוא נמצא, לאן עליו ללכת וכיצד להגיע אליו בבטחה. כל המידע הזה מוערך בשיטה ומשמש לביצוע האצת הנעה, בלימה והיגוי עד שהרכב חונה בבטחה.
מערכת ניווט
מערכות ניווט לרכב מספקות הוראות על המסך והנחיות קוליות שיסייעו לנהגים לעקוב אחר המסלול תוך התרכזות בכביש. חלק ממערכות הניווט יכולות להציג נתוני תנועה מדויקים ובמידת הצורך לתכנן מסלול חדש למניעת פקקים. מערכות מתקדמות עשויות אפילו להציע "פיקוח על ראש הנהג" כדי לצמצם את הסחת דעת של הנהג מהנעשה על הכביש בזמן הנהיגה.
ראיית לילה
מערכות ראיית לילה מאפשרות לנהגים לראות דברים שאחרת יהיה קשה או בלתי אפשרי לראות בלילה. ישנן שתי קטגוריות של יישומי ראיית לילה: מערכות ראיית לילה אקטיבית המקרינות אור אינפרא אדום, ומערכות פסיביות המסתמכות על האנרגיה התרמית שמגיעה ממכוניות או מבעלי חיים וחפצים אחרים.
ניטור אובייקטים בשטח ראייה מת
מערכות זיהוי כתמים עיוורים משתמשים בחיישנים כדי לספק לנהגים מידע חשוב שאחרת קשה או בלתי אפשרי להשיג. מערכות מסוימות משמיעות אזעקה כאשר הן מזהות אובייקט בנקודה מתה של הנהג, כגון כאשר הנהג מנסה לעבור לנתיב שכבר תפוס.
בלימת חירום אוטומטית
בלימת חירום אוטומטית משתמשת בחיישנים כדי לזהות אם הנהג נמצא בתהליך של רגע לפני פגיעה ברכב אחר או בחפצים/מכשולים אחרים בכביש. יישום זה יכול למדוד את מרחק התנועה הסמוכה לרכב ולהתריע בפני הנהג על כל סכנה. חלק ממערכות בלימת החירום יכולות לנקוט אמצעי בטיחות מונעים, כגון הידוק חגורות בטיחות, הפחתת מהירות והיגוי אדפטיבי/נשלט על ידי המחשב למניעת התנגשות.
ייצוב הרכב בגין רוח
תכונת ADAS החדשה יחסית זו תומכת ברכב במניעת סטיות הרכב מרוח חזקה. החיישנים במערכת זו יכולים לזהות לחץ חזק הפועל על הרכב (כוחות צד) בזמן הנהיגה ולהפעיל בלמים על הגלגלים המבטלים את השפעת כוחות הצד הנוצרים על ידי הרוח .
זיהוי נמנום של הנהג
זיהוי נמנום של הנהג מזהיר את הנהגים מפני ישנוניות או הפרעות בכביש אחרות.
רמות תחכום של הרכב
קיימות 6 רמות של תחכום רכב , רמה 0 : רכב ללא שום מערכת המסייעת לנהג , זה הרכב הפשוט והרגיל.
הרמה הגבוהה ביותר היה רמה 5 , בה הרכב הוא אוטונומי לחלוטין,. כלי רכב ברמה 5 אינם דורשים את תשומת לב הנהג. כלומר "משימת הנהיגה הדינמית" בשליטת הנהג מתבטלת לחלוטין . למכוניות ברמה 5 אפילו לא יהיו גלגל הגה או דוושות תאוצה/בלימה, המכוניות ברמה 5 יוכלו לנסוע לכל מקום ולעשות את כל הפעולות שנהג אנושי מנוסה יכול לעשות. מכוניות אוטונומיות לחלוטין עוברות עדיין בדיקות בכמה מדינות בעולם כולל בישראל (על ידי ה-פרופ' שעשוע וחבריו) , אך אף אחת מהמכוניות עדיין לא זמינה לציבור הרחב עד לסיום המחקר והניסוי המעשי הקשה והמעייף.
מכשור המדידה האבחון והכיול של אבגרי מערכות ADAS
כאמור ישנם שיפורים חדשים בכלי הרכב של השנים האחרונות הכוללים מערכות עזר רבות ממוחשבות עם אבזור אופטי משוכלל הכולל לייזרים ורדארים, מצלמות וחיישנים רבים הדורשים שירות וטיפול מתקדם שלא היה קודם לכן בענף הרכב . אנחנו, המורים והמרצים, עוברים בכל פרק זמן השתלמויות על התוכנות החדשות כדי להדריך את אנשי המקצוע הנתקלים בכלי רכב אלה. בשלב זה רק מוסכי השירות של היבואנים מצוידים בציוד ובידע הנדרש לטפל במערכות החדשות המעניקים לרכב אוטונומיה לשמירת הנתיב הנסיעה על שמירת מרחק , על זיהוי אובייקטים בשטח ראייה מת וכדומה . בקיצור, המערכות השומרות על הבטיחות של הנוסעים ברכב .
חובה לציין כי בכלי רכב עם מערכת ADAS אחרי כל תאונה שרכב כזה עובר ייתכנו מאוד מצבים שמערכות ADAS ניזוקות ויוצאות מהכיול שלהן ולא ניתן יותר לנהוג ברכב בבטחה , יתכן מצב שהרכב יסטה מעצמו מנתיב הנסיעה או יחל בבלימה מעצמו ,יתכן שהרכב לא יאיץ יותר וכדומה . לכן, חובה לבצע אבחון וכיול מחדש של אביזרי מערכת ADAS כגון המצלמות, המכ"מים, הלידארים והחיישנים המותקנים סביב הרכב . במקרה של נזק הדורש החלפה של מצלמה או חיישן כלשהו , שוב חובה לבצע כיול של המצלמות והלידארים (לייזר ורדאר המשולבים יחדיו) ,כיולים אלה נדרשים גם כאשר יש צורך בהחלפת השמשה או הפגוש, גם בכל מקרה של תיקון המתלים וההיגוי , יישור הגלגלים, גם בכל החלפת מחשב היגוי או מתלים אקטיביים וכדומה, חובה לבצע כיול למערכות ה-ADAS.
יצרנים רבים מציעים פתרונות המאפשרים לבצע כיול סטטי ודינאמי ומבטיחים שיחזור נכון של מערכות ADAS, כיולים המבטיחים את הבטיחות של הנוהגים ברכב .
לגבי הטכנאי שמבצע אבחון וכיולים של מערכות ה-ADAS, תוכנות מערכות הכיול מנחות אותו שלב אחר שלב בכל השלבים יחד הודות לדפי עזרה בתוכנות הכיול שנופקו במיוחד עבור כל רכב ורכב. התוכנות הנמכרות בשוק מציעות כיסוי לכל כלי הרכב מכוניות ומשאיות
יצרני מכשור האבחון והכיול מבטיחים שימוש קל ויעיל בציוד הכיול והאבחון הודות להכנת הציוד וההתאמה הפשוטה, התאמה מהירה ומדויקת הניתנת לשימוש הן עם ערכת ההתכנסות של הגלגלים (על ידי הלבשת התקנים על הגלגלים) והן אימות קו ציר הסימטריה של הרכב עם ניצבות מדויקת לפנל מכשירי המדידה בעזרה ובסיוע של המכשור האופטי המדויק והידידותי.
קיימות גרסאות רבות של ציוד מדידה וכיול ועל בעל המקצוע לבחור מה בדיוק מתאים לו מבחינת העלות השירות וכמובן בהתאם לסוג כלי הרכב שהוא מעוניין לתת שירות , הכול כדי להבטיח בטיחות מרבית לנהג ולנוסעים ברכב.
חדשנות דיגיטלית לכיול מערכות ADAS
בשוק מוצעים מכשירים מגוונים לכל סוגי כלי הרכב המתאימים למכ"מים, ללידארים, למצלמות ולחיישנים, הודות למגוון הרחב של הייצוג הדיגיטלי של לוחות על פי סוג הרכב , לכל יצרן לוח משלו.
כאמור, התוכנה מובילה את הטכנאי צעד אחר צעד לכיוון ולזיהוי המהיר והאוטומטי של הרכב. הלוח המתאים נבחר ומוצב על המסך של הפנל , ללא אפשרות של שגיאה.
הודות לעדכונים המתמידים של התוכנה והציוד המתחדש , מחוייב הטכנאי להתעדכן כל פעם מחדש והוא חייב לרכוש לוחות חדשים ותוכנות חדשות עבור כלי רכב חדשים , זה מחיר הקדמה , כמו גם מסופקים לו דפי העזרה של היצרן ודגם הרכב , רק כךהטכנאי בטוח להשלים את כל פעולות הכיול בדיוק ובשלמות, תוך שהוא סומך על התמיכה של יצרן ציוד הכיול שמעניק לו תמיכה מקצועית בהפעלת הציוד הנרכש.
פרט חשוב- המודולציה של הלוחות גם משחררת באופן משמעותי את השטח ברצפת המוסך כך שהלוחות לא יתפסו מקום פיזי רב במוסך כי הן מתפרקות מהפנל ומתחלפות ביניהם על סוג הרכב. פנל אחד ולוחות רבים המונחים בצד
|