מהנדסים בגרמניה פיתחו גלילי מסוע 'חכמים' שיוכלו לשמש מפעלים בעתיד הנראה לעין
מאת סטפן קלין *
מערכות מסועים משמשות במגוון רחב של מקומות דוגמת חברות לשינוע חבילות ודואר, מפעלים ושדות תעופה. כדי לשפר את מהירותן ואמינותן של מערכות אלו, שוקד צוות של מהנדסים מאוניברסיטת סארלאנד שבעיר סארבריקן , גרמניה, על פיתוחם של גלילי מסועים חכמים המסוגלים לתקשר זה עם זה. ד"ר מתיאס ניינהאוס, מומחה למערכות הינע, עמד בראש צוות המחקר שהתמקד בשדרוג המנוע הפנימי בתוך כל אחד מגלילי המסוע כך שהמנוע עצמו ישמש, נוסף לתפקידו הקלאסי, גם כחיישן. כאשר המסוע פועל המנועים הפנימיים משדרים מידע באופן רציף, כך שניתן לשלוט באופן מדויק בכל גליל וגליל, ובכך להגיב באופן מיידי לתנאי פעולה משתנים.
לזהות נתיבי הנעה חדשים
מערכות המסוע בעלות הגלילים החכמים יוכלו לזהות נתיבי הנעה חדשים כאשר יש בעיה או כשל טכני, ואף להתריע באמצעות שליחת הודעות במקרי כשל או במקרים שונים, דוגמת חלל גדול שאינו מנוצל בתוך צנצנות או קופסאות האריזה. צוות המחקר הציג את המסוע החכם בתערוכת הטכנולוגיה שנערכה לאחרונה בהאנובר, והוא מתכוון לבחון את המסוע החדש בקרוב במרכז הפצה גדול בגרמניה.
בין אם מדובר בהעמסת ארגזי בירה, שליח שבא עם החבילה שהוזמנה, המזוודה שהולכת לתא המטען של המטוס , או קופסת השימורים שנעה על פס הייצור של המפעל, מסועי גלילים משמשים אותנו ברמה היומיומית כמעט בכל היבט של שינוע מוצרים מנקודה לנקודה. מערכות מסועי גלילים משמשות כחלק מקווי הייצור במקומות בהם חפצים מועברים ממכונה אחת לשנייה, כך שניתן למלא את המוצר, לעבד, למיין ולהפיץ אותו. מערכות אלו מייצגות אתגר לוגיסטי משמעותי, כזה המשלב פעולות מורכבות בין מספר תת-מערכות, ושהסיכוי לכשל כלשהו בו הוא גבוה במיוחד. תקלה במספר גלילים בודד מתוך אלפים במערכת המסוע עלול לגרום לפס ייצור שלם להיעצר, או למזוודה להגיע למטוס הלא נכון. נוסף לכך, מערכות המסוע הקיימות כיום בשוק מוגבלות למסלולים הנקבעים מראש ועל כן הן גם אינן גמישות.
מגזין רכש ולוגיסטיקה מס' 185 לכניסה הקליקו על הקישור-http://hinet.co.il/mag/r185/ |