מאת עו"ד עוזי ז"ק*
שוק הביטוח לתובלה-מסחרית בחלל הוא שוק גלובלי שבו פועלים ומשתפים פעולה בעלי לוויינים, יצרני לוויינים, ספקי שירותי שיגור, ברוקרי ביטוח, חתמים, מוסדות-פיננסיים, מבטחי-משנה וגופים ממשלתיים בכל רחבי הגלובוס במטרה לתאם ולהתאים חבילות ביטוח לכל שיגור מסחרי של לוויין לחלל.
קיימים סוגים רבים ומגוונים של כיסויים הניתנים לפעילות הקשורה בחלל. להלן רק חלק מהכיסויים העיקריים:
א. כיסויים ביטוחיים לפני השיגור, המכסים נזקים אפשריים ללוויין, או למערכת השיגור (
) במהלך בנייתם, הובלתם ובשלבים השונים של התהליך הקודם לשיגור.
ב. ביטוח השיגור, המכסה את האפשרות של אובדן הלוויין במהלך שלב-השיגור וכן כנגד כשל של מערכת השיגור למקם את הלוויין במסלולו הנכון.
ג. ביטוח לוויין הנמצא במסלול סביב כדור-הארץ, המכסה את הלוויין מפני בעיות טכניות ונזקים אפשריים שיתרחשו לאחר שהלוויין הובא למסלולו הנכון על ידי מערכת השיגור.
ד. ביטוח אחריות כלפי צדדים שלישיים וביטוח רכוש ממשלתי, שמטרתו להגן על ספק שירותי השיגור ועל לקוחותיו במקרה של גרימת-נזק לציבור, או גרימת נזק לרכוש ממשלתי. הכוונה היא לנזק אשר נגרם כתוצאה מכישלון בשיגור או במשימה של הלוויין. בארצות הברית, מחייבות תקנות מינהל התעופה האזרחית הפדראלי, את מקבלי הרשיונות לביצוע שיגורים מסחריים, לרכוש ביטוח כדי לכסות נזקים אפשריים כלפי צדדים שלישיים ורכוש ממשלתי אשר עלולים להיווצר כתוצאה מפעילות השיגור.
ה. ערבויות לשיגור-חוזר, שהן גרסה של ביטוח שיגור אשר בה משמשת חברת השיגור כחברת הביטוח של לקוחותיה. במקרה אפשרי של כשלון השיגור, ובמקרה שהלקוח הסכים לקבל שיגור חוזר במקום שיפוי בגין השיגור, ספק שירותי השיגור ישגר את מטען-השיגור התחליפי של הלקוח בשיגור-חוזר. ספק שירותי-השיגור יגן על עצמו, לעיתים קרובות, על ידי רכישת ביטוח לסדרה של שיגורים. באופן זה, הוא יפזר את הסיכון הקיים על-פני מספר מאורעות, ויקבל תעריפי ביטוח נוחים יותר מאשר התעריפים הניתנים בגין שיגור בודד.
*הכותב הוא מנכ"ל 'מארש' ישראל - חברה-בת של ברוקר הביטוח הגדול בעולם