לוח מודעות

פורומים

תערוכות ואירועים

מועדון לקוחות

קורסים

מדריכים/קטלוגים
 
 כתבות |  אתרים מומלצים |  תערוכות ואירועים |  קטלוג מוצרים |  קורסים | רישום חברות
מה הקומפרסיה של המנוע ? "
מאת דוד ברזילי *
בדיקת מנוע כוללות רצף של פעולות , כולן יחד מספקות מידע טכני על מצבו של המנוע .כגון בדיקה עם סורק תקלות Scanner אתו ניתן לבדוק חיישנים ומפעילים , ניתן לקרוא את כל הנתוניםDATA של מערכות הדלק וההזרקות. כמוכן נבדקים מערכות אספקת האוויר , לחצי הסעפת / טורבו , בדיקות של מערכת הפליטה , בדיקות מערכות למניעת זיהום במנוע EGR.בדיקות של נזילות שמן ומים , בדיקת חדירות שמן למים או ההיפך , בדיקת המצאות 2CO בנוזל הקירור ואם יש , אזי זה מעיד על אטם ראש פרוץ .
בדיקה נוספת שעושים היא בדיקת "דחיסה יחסית" (Crank-Amperage/cranking) ופה מכוני הבדיקה מפספסים בגדול . בדיקת הקומפרסיה מתבצעת באמצעות כלי/מכשיר המודד את צריכת הזרם של המתנע על כל דחיסה בצילינדרים ומציג על מסך את הזרם הנצרך בכל דחיסה היחסית ולא המוחלטת . כל צילינדר נבדק בנפרד על פי מספר הצילינדרים במנוע . כל צילינדר נבדק 8 פעמים , המכשיר מדפיס טופס ובו כל הערכי הזרם שהמתנע צורך בכל מהלך דחיסה כולל תוצאה משוקללת אחת.
זה שנים מכוני הבדיקה החליפו את המכשיר הישן שמדפיס נתוני צריכת הזרם והוא היה די בסדר כי הוא סיפק את המידע של צריכת זרם לכל צילינדר והבוחן על פי הניסיון שלו יודע אם זה תקין או לא . כאמור, המכשיר הישן הוחלף במכשיר אחר : "סקופ של חברת PICO". המכשיר מבצע את אותה הבדיקה של המכשיר הישן שנתן רק את ערכי הזרם על כל דחיסה בצילינדר לפי הסדר הרץ ביחידות Ampers, השינוי במכשיר של PICO SCOPE שהוא מציג תצוגה גרפית יפה וצבעונית בעמודות של ערכי הזרם הנצרך על ידי המתנע שמומר באחוזים ובכל עמודה יש רישום בולט של האחוז של כל צילינדר , ניתן להבין שהאחוז המוצג הוא אחוז התקינות של הצילינדר , וזו טעות אחת גדולה.
זה שנים מכוני הבדיקה לא מפרקים מצתים ולא בודקים קומפרסיה פיזית בעזרת "מנומטר" (שעון קומפרסיה).כי עבודת פירוק המצתים הפכה למסובכת הכוללת פירוקים רבים בכלי רכב מסוימים

כאמור, הבדיקה של הדחיסה היא בדיקת אמפראג' באופן אינדוקטיבי באמצעות צבת-זרם המתחברת בחביקה אל כבל הפלוס היוצא מהמצבר למתנע
בבדיקה זו לא מפרקים את המצתים (או את המזרקים במנועי הדיזל) כי זו פעולה מאוד מורכבת.
מוציאים את הנתיך של ההזרקה/הצתה כדי למנוע התנעת המנוע בזמן סיבובי המתנע , מחברים את הצבת המודדת אמפרים לכבל החיובי מהמצבר למתנע (או על הכבל השלילי המתחבר לגוף הרכב). רושמים במכשיר הבדיקה את מספר הצילינדרים במנוע , מפעילים את המתנע עד שהמכשיר מצביע על סיום הבדיקה וזה תוך כ-6 שניות בלבד.
המכשיר מדפיס טופס ובו מודפסים מספרים עם ערכי הזרם שהמתנע צרך על כל דחיסה ודחיסה , הכול על דף 4A כאשר כל ערכי הזרם של כל הצילינדרים שווים ותואמים את הזרם הנצרך במנוע חדש זה אומר שהמנוע "תקין" (הבוחן חייב לדעת מה האמפר הדרוש והתקין במנוע הנבדק) ואם ערכי הזרם נמוכים מהנדרש זה מצביע על מנוע לא תקין גם אם כל הזרמים שווים בכל צילינדר. זה מספר שנים נכנס מכשיר של PICO SCOPE לבדיקת דחיסה יחסית הנותן תוצאה

גרפית מודפסת בעמודות עם רישום גרפי של "הדחיסה" אבל באחוזים ועל כל עמודה ועמודה רשום האחוז 100 או 70 וכדומה. הנתון באחוזים יכול להטעות את הבוחן וגם את הלקוח , אם הצילינדרים מראים 100% זה סימן שהמנוע תקין וזה פשוט לא נכון

כאשר מוזמן בדיקת מנוע מתקבל טופס בדיקת דחיסה יחסית עם "עמודות ואחוזים" ובטופס מודפסות עמודות דחיסה של המנוע בצבע ירוק עם אחוזים גבוהים של 100 100 96 98 אחוזים (ראה תמונה מספר 3 ) מזמין הבדיקה מבין מכך שהמנוע שלו מצוין שואף ל-100% .....וזה גם ההסבר שהוא מקבל מבוחן הרכב כי גם הבוחן באמת לא מבין מה שמודפס בטופס - פה הנפילה
כאשר מכון בדיקה, או כל גוף אחר רוכש מכשיר בדיקה, חובה עליו להבין מה המכשיר מודד ומה הוא מציג בתצוגה הגרפית בצורת עמודים ומה נדרש להשלים כדי לקבל תוצאות אמינות על המנוע.
אף אחד לא שואל מה המכשיר נותן , לבוחן נוח לקרוא את האחוזים בתצוגה הגרפית מהירה וקלה . לא שואלים מה היא נקודת היחוס של המכשיר כאשר הוא רושם 100% ? . 100% ממה ?
לצערי הרב, רוב הבודקים לא יודעים מה הם בודקים עם מד הדחיסה של ה- PICOSCOPEומה הפירוש של 100% בעמודה הירוקה ? זה אומר שהמנוע תקין ?, האם זה אומר שהדחיסה במנוע היא טובה/תקינה ? רבים מאוד חושבים ומבינים על פי התצוגה הירוקה של מכשיר ה-SCOPE שהמנוע תקין.
אסביר בקצרה את מהות הבדיקה של "דחיסה יחסית". נניח שבודקים מנוע עם 4 צילינדרים , המכשיר מודד את הזרם שצורך המתנע בכל דחיסה של כל צילינדר לפי סדר רץ . מחשב הבדיקה הזה מבצע בדיקות לכל הצילינדרים ומזהה באיזה צילינדר ישנה הדחיסה הכי גבוהה (קרי, אותו הצילינדר אשר המתנע צרך הכי הרבה זרם להתגבר על הדחיסה שלו ביחס לשאר שלושת הצילינדרים האחרים והוא מקבל ציון 100).
אותו הצילינדר שהמתנע צרך הכי הרבה זרם כדי להתגבר על דחיסה שלו מבין כל 4 הצילינדרים הוא מדורג בראש הטבלה ויקבל עמודה ירוקה וגבוהה עם 100%.
להלן דוגמה לחישוב האחוזים שתוכנת המכשיר של ה-PICOSCOPE מבצע:
בדיקת מנוע 4 צילינדרים , המתנע צרך על כל דחיסה ב-4 הצילינדרים את הצריכה הבאה באמפרים , על הצג אנו לא נראה את צריכת הזרם אלא האחוזים בלבד (אנוכי רשמתי בטבלה גם את צריכת הזרם בכל צילינדר כדי להבין את צורת ההמרה מזרם לאחוזים):

כך תוכנת המכשיר עושה את החשבון כדי לקבל את נתוני הזרם באחוזים והכול ביחס לצריכת הזרם הגבוהה ביותר בצילינדר המסוים , וזה החישוב להמרה:
100ֵ%=100X 45:4575% = 100X35:4588%=100 X 40:45
100%=100X45:45
אז אם כך הוא החישוב להמרת הזרם לאחוזים , אז מה יהיו הנתונים של הדחיסה היחסית עם מכשיר ה-SCOPE ב-מנוע שגמע 500 אלף קילומטרים והדחיסה במנוע העייף הזה ירדה מאוד עקב הבלאי הגבוה בכל הצילינדרים כאשר הדחיסה ירדה מטה בכל הצילינדרים באופן שווה , בואו ונראה מה קיבלנו במכשיר ה-SCOPE:

על פי המכשיר של פיקו ב-מנוע שהוא בסוף דרכו קיבל אחוזים גבוהים בצילינדרים , גם במקרה זה מזמין הבדיקה מקבל תוצאות טובות של דחיסה של 100% ושל 94% . וזו טעות ענקית.
בכל זאת מתי המכשיר הזה "דובר" אמת ? , המכשיר יצביע מיידית על צילינדר "גמור" כי הוא ללא דחיסה כגון כאשר שסתום שרוף או לא אוטם . התצוגה תהיה ברורה מאוד ותצביע על אותו צילינדר חלש . בתוצאה כזו המנוע רועד ומזייף לכן גם ללא מכשיר הדחיסה ניתן לקבוע שהמנוע לא תקין.

כדי לתקן את העוולה הזו ולהפוך את המכשיר של PICOSCOPE לאמין וכך להציג דחיסה מוחלטת ולא יחסית ביחידות לחץ תקניות, יש להתקין בנוסף התקן "מד לחץ חשמלי" (Pressure transducer) אותו יש להתקין במקום מצת של צילינדר מספר 1 ואז התוכנה של המכשיר תחשב את הלחץ עבור כל הצילינדרים ב-Bar או PSI.

מנוע של לנד-קרוזר טויוטה משנת יצור 2005 עם 480 אלף קילומטרים נבדק במכון בדיקה שעובד עם ה-PICOSCOPE ללא ה-Pressure transducer, המכשיר הנפיק טופס עם עמודות ירוקות עם 100 ו-98 אחוזים למרות הקילומטראג' והבלאי הגבוהים, בעל הרכב קיבל טופס דחיסה גרפי והוא הבין שהמנוע שלו תקין נשאר עדיין צעיר וכוחני למרות גילו והדרך שהוא גמע, בעל הלנד-קרוזר היה מאוד מרוצה , מכר את הרכב במחיר טוב וזאת על סמך אותו טופס בדיקת דחיסה גרפי , לאחר זמן רוכש הרכב חש שיש בעיית התנעה וסחיבה ברכב וניגש לבדיקת מנוע במוסך והתברר שהמנוע הזקן שלו עם דחיסה נמוכה מאוד ולכן דרוש החלפת מנוע. נתעלם מהסערה שהדבר גרם.
היו מקרים בהם בדקתי מנוע ומצאתי שיש בו תקלות וכאשר ישבתי עם הלקוח והסברתי את הממצאים מייד המוכר שלף מהכיס טופס בדיקה של מנוע שבוצעה עם מכשיר PICOSCOPE ובו מוצגים עמודות ירוקות עם 100% 88% 94% 100%.....והוויכוחים החלו. לך תסביר לנהג מה אמינותה של הבדיקה שהציג בפני.



לפרטים באימייל

הדפסה   שלח לחבר

Copyright © 2002 ComLine LTD. All rights reserved.